Daisypath Anniversary tickers
Domo-kun Link Select

Oct 7, 2012

cara nak menyimpan

Assalamualaikum wth... 

selamat hari ahad dan selamat ber'outing' bagi sesape yang duduk asrama, 0_o ooohhoii.. tapi aku tak keluar jenjalan pun hari ni,,, banyak sebab musabahnya, salah satu sebab adalah malas. malas oh malas. kenapa la ada sifat malas ni kan? tapi malas yang jenis cam ni tak pe kan, sekurang-IInya duit aku tak da habis, sebab nya, kalau aku dah keluar jenjalan, of coz aku akan berbelanja habis, giler boros aku ni,, >.< 



aku nak belaja simpan duit lah, nak cepat-II kahwin,, hahaha,, belaja pun tak habis, inikan pulak nak cakap pasal kahwin, amboi gatalnya, kalau mak aku tau ni, habis kena hambat dengan batang penyapu ni,,

actually, aku tak terfikir pun nak kahwin sekarang, aku nak habis kan belaja dulu.. tapi bab nak menyimpan duit tu betul, sebagai salah seorang student yang bergantung penuh pada duit elaun ni, aku kena pandai berjimat(kadang-II tak cukup jugak),, okey,, sekarang ni aku nak start BERJIMAT,,,, >.<

beberapa tips yang aku rasa boleh diterima lah untuk digunakan oleh student macam kitorang ni:

1st - bila dapat duit, spend kan sikit duit dan transfer ke akaun bank lain.

2nd - pastikan ada tabung untuk simpan duit, contoh nya, kalau ada balance kita belanja satu hari, especialy duit syiling, so, boleh je simpan duit kat dalam tabung.

3rd - makan jangan terlalu banyak, selain untuk dapatkan berat badan yang ideal, kita boleh juga saving duit kita. yang penting, makan mengikut piramid makanan yang betul dan seimbang.

4th - elakkan makan makanan segera macam KFC, McD, PIZZA, etc.

5th - kurangkan makan makanan ringan. contohnya keropok, air minuman bergas, (tak kenyang pun makan dan minum yang jenis cam tu)

6th - jangan beli barang mengikut kehendak, beli barang mengikut keperluan. keperluan adalah barang yang sangat-II kita perlukan manakala kehendak barang yang kita tak perlukan tapi sekadar suka-II untuk beli dalam jangka masa panjang.

7th - rajin-II kan diri untuk join aktiviti kolej, selalu nya bila ada aktiviti kat kolej, mesti ada sediakan makanan kan?? >.< secara tak langsung, kita dapat kurangkan pengeluaran duit kita pada hari tersebut. 

8th - kurangkan berdating, kalau berdating sudah tentu nak pergi tengok wayang la, beli itu ini lah, apelah, kan?? so,, better kurangkan berdating, biar perasaan rindu tu membuak-II lagi sweet macam tu kan,.. (bagi aku la) ;-)

9th - kalau dapat kawan yang sekepala okey sangat. amalkan seorang satu lauk, then bungkus la, bila dah sampai bilik dan boleh berkongsi lauk.dalam hal ni, kita boleh mengeratkan hubungan kita dengan kawan-II juga. 

10th - disiplinkan diri. tu lah kunci sebenar untuk memastikan sesuatu benda tu tercapai. >.< 

~kata hati~

semoga kita sama-II dapat menyimpan duit, moh kita menabung :)

3 comments:

  1. Amboi2 bah~
    Nak kawin ye~
    Repot kat mak~ haha~
    Senang idup klo pndai menyimpan~

    ReplyDelete
  2. krik krik krik,,, hahaha
    report la :p
    ngengade ek,, bgtau siap ar kamu..
    yup,, sekrg dah susah,, bru ingt nk menyimpan,,hua3

    ReplyDelete
  3. tapi masalahnya,kalo dah keluar outing, duit mmg tak boleh nk cover dh...mengalir cam air...huhuhu

    Hotel Dibina Atas Pokok

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...